ביום שני השבוע, חדלתי מלשמש כסגן שר-הביטחון. זאת על-פי הסעיף בחוק האומר כי סגן-שר מסיים את תפקידו אוטומטית כאשר השר חדל לכהן.
בין אם אשוב לתפקיד זה ובין אם לא, אני חייב לעצמי ולשולחי סיכום של תקופה זו, בת שבעה וחצי חודשים, סוערת ועתירת אירועים ומעשים.
בספטמבר 2006, נשאתי דברים במפגש חברים אותו כינסתי לכבוד השנה החדשה. ציינתי שם את שלושת המטרות הלאומיות כפי שאני רואה אותן, לאחר מלחמת לבנון השניה:
הראשונה - הבטחת ניצחון בסיבוב הבא מול איראן ועושי דברה.
השניה - השגת הסדר עם הפלשתינאים.
השלישית - החזרת אחריות הממשלה לאזרח ולרווחתו.
אני צריך לשפוט את מעשי על-פי אבן בוחן אחת: האם קדמתי את השגת המטרות הלאומיות האלה?
בהיותי מופקד על נושא העורף קידמתי באופן משמעותי את הכנת המדינה בכלל ופיקוד העורף בפרט, למלחמה אם חלילה תקרה. על פי החלטת הממשלה (15.4.07) התחלתי בבניית רשות חירום לאומית אשר בשעת משבר (אסון טבע, מגיפה וכו') ומלחמה תעשה תכלול (אינטגרציה) של פעולת כל משרדי הממשלה, צה"ל, וארגוני ההצלה, ותרכז בפועל פעולה זו.
קידמתי נושאים אסטרטגים שאיני יכול לפרטם, כחלק ממהלך ההתעצמות שאפיין את פעולות משרד הביטחון וצה"ל מאז סוכמו לקחי המלחמה.
הבאתי לאישור בקריאה ראשונה בכנסת את חוק המילואים החדש שיסדיר את נושא שירות המילואים, ויבטיח תגמול הולם והוקרה מעשית לקבוצה הקטנה (פחות ממאה אלף איש) הנושאת על גבה את נטל שרות המילואים.
בהיותי האחראי על קשרי מערכת הביטחון עם הפלשתינאים, בניתי יחסי שיתוף ואמון עם ההנהגה הפלשתינאית הרוצה בהסכם והשוללת את הטרור. ההקלות בחיי היומיום של הפלשתינאים אותן הנהגנו בחודשים האחרונים זכו לשבחים אף מפיה של מזכירת המדינה האמריקאית, קונדוליסה רייס. התחלתי בקידומם של פרוייקטים כלכלים חשובים שישפרו את הכלכלה הפלשתינאית, יצרו מקומות תעסוקה וישנו את אווירת המצוקה והייאוש המאיצה את התחזקות הקיצוניים.
בהיותי, על פי החלטת ראש הממשלה, האחראי על תכלול פעולות העורף בשעת חירום, ראיתי ביישובי עוטף עזה הנתונים תחת טרור הרקטות הזדמנות נאותה ליישם התפיסה שהממשלה היא האחראית והדואגת לאזרחיה. פעולותיו של משרד הביטחון וצה"ל לטיפול בתושבי עוטף עזה היוו דוגמא לתפיסת עולם זו. מאות חיילי וחיילות פיקוד העורף נחלצו לסייע לתושבי שדרות, להפעיל את מרכזי הרווחה והתמיכה באוכלוסיות החלשות, לעזור בטיפול בילדים וקשישים. מפקדת סיוע מיוחדת הופעלה בעיר לסייע לפעולות העירייה.
גם הוצאת התושבים לרענון במתקני האגודה למען החייל ובמתקנים אחרים נעשתה בצורה מכובדת ומאורגנת על-ידי משרד הביטחון.
כל משרדי הממשלה נרתמו לפעולה מתואמת כדי לאפשר את המשך חיי השגרה גם במציאות הקשה השוררת ביישובי עוטף עזה ובעיקר בעיר שדרות. את הפעולה הממשלתית ריכזה ועדת מל"ח האיזורית של משרד הביטחון, כאשר אני מפגיש אותה אחת לשבוע עם ראשי המועצות של האיזור.
הפעם, בניגוד לתופעות שהיו במלחמה האחרונה, נהגה הממשלה כמי שדואגת לאזרחיה, והיה לי חלק בכך.
זהו הסיכום הקצר שלי. הוא אינו מקיף עשרות נושאים אחרים בהם עסקתי.
אינני מייפה את התמונה הכוללת. אנו רחוקים עדיין מהשגת היעדים הלאומים עליהם הצבעתי.
את התקציב להגנת העורף בסך של כ-270 מיליון ש"ח השגנו רק בשבוע שעבר לאחר מאבק של חמישה חודשים (!) בהם לא ניתן למטרה חיונית זו אף שקל אחד.
נפילת עזה בידי החמא"ס, היא שינוי אסטרטגי חמור, המרחיק אותנו מהסדר עם הפלשתינאים, אך פותח מאידך הזדמנויות חדשות. גם בנושא הפלשתינאי, הצעדים שיזמתי נתקלו בהתנגדויות, ולקח זמן רב מדי עד שבוצעו.
המדיניות החברתית של הממשלה, רחוקה עדיין מאד מהשקפת עולמי, ואין להקיש ממעורבות המדינה בעוטף עזה על יחס הממשלה לחברה בכלל.
בסיכום, אני מביט בסיפוק רב על התקופה הזו, כיוון שעשיתי בה את המירב למען המטרות שאני מאמין בהן, ושאמשיך לחתור אליהן באשר אהיה.
שבת שלום,
אפרים סנה